A koronavírus hazai megjelenése óta nálunk is beindultak a számos országban megfigyelhető folyamatok: komplett gazdasági szektorok kerültek válsághelyzetbe, így a turizmus és a vendéglátás is. Arról azonban egyelőre kevesebb szó esik, kiknek hozott fellendülést a vírus megjelenése.

„A tavaly ilyenkori adatokhoz képest közel egyötödével nőtt az online vásárlási kedv” számol be róla Kóczán Tamás, az UNAS tulajdonosa, amely cég webshop motorját jelenleg a hazai webáruházak 20 százaléka használja. „Jól jártak azok, akik azonnal reagáltak a kialakult helyzetre, és készletükbe emelték az ilyenkor legjobban fogyó cikkeket.”

Hogy mely termékek a legkelendőbbek? Nos, a táskák, ruhaneműk és az utazási cikkek például nincsenek ezek közt, sok áruházban feleannyit vásárolunk belőlük, mint tavaly ilyenkor. Nagyon népszerűek viszont a laptopok és webkamerák, hiszen a cégek jelentős része váltott home office-ra – hangsúlyozza a szakember.

„Egy további érdekesség, hogy van olyan webáruház, ahol a héten például pelenkából közel hatszor annyit rendeltek, mint megelőző hónapban ugyanekkor, ami szintén jól bemutatja, mennyire megváltoztak a vásárlási szokások” – teszi hozzá Kóczán Tamás.

A karácsonyi forgalom többszöröse?

„Sokan most a karácsonyi forgalmukat jelentősen meghaladó rendelésszámot bonyolítanak az online piacon. Ennek következtében a egyes kiszállítócégek és futárszolgálatok is néha alig bírják kapacitással ezeket a napokat” –számolt be róla Pál Zoltán Gábor, a több száz webshop-tulajdonossal dolgozó ALH Consulting Kft. tulajdonosa.

A szakértő arról számolt be, hogy a nem várt hatalmas forgalomnövekedéstől jelentős terhelés alatt vannak az ételgyártással foglalkozó cégek, sőt méginkább az olyanok, melyek saját webáruházban értékesítik a maguk által gyártott termékeiket, ezért késések várhatóak a gyártásban és a kiszolgálásban is. Hasonló a helyzet az ételt házhozszállító cégeknél, akik megrendelései rendkívüli mértékben pörögtek fel a jelenlegi időszakban.

Tisztítószereken (is) kaszálnak a webshopok

Egészen új piaci szereplők előtt is utat nyitott a koronavírus, hiszen naponta nyílnak fertőtlenítő- és tisztítószerekkel foglalkozó webáruházak is, köztük autós tisztítószerekkel is. Sokan jelentős árréssel kínálják ezeket a termékeket, amelyekre most óriási kereslet mutatkozik. „Egy ügyfelünknek a Google top helyezésein például csak a szájmaszk szó napi 8-10 ezer látogatót hoz, és ki is tudják szolgálni a felmerülő igényeket” – mondja Pál Zoltán Gábor.

A legtöbb áruház ezen felül pozitív tapasztalatokról számol be a home office terén, és óriási előnyt élveznek a piacon azok is, akiknél a munkafolyamatok egy része, akárcsak az ALH Consultingnál, eleve automatizáltan működik.